Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Oppgave 2.1

  1. Hva er fordeler og ulemper ved å velge en strategi for en bedrift? Fordeler:
    For de fleste bedrifter vil en god strategi føre til at de på sikt tjener mer penger. Det er vanskelig å tallfeste hvor mye mer, men noen undersøkelser viser opp til 10-15 % høyere fortjeneste når bedriften har tatt seg tid til å lage en strategi.
    Strategi fører til systematisk overvåkning av bedriftens omgivelser. Det å lage gode strategiske planer krever at bedriften hele tiden følger med på hva som skjer med kunder, konkurrenter, markeder, teknologi og samfunnet.
    Strategiplanen er med på å øke kunnskapen om hva bedriften er god til og hvilke svakheter den har. Dette gjør at bedriften kan drive systematisk utviklingsarbeid for å bli bedre.
    Strategiplanen bidrar til best mulig utnyttelse av bedriftens ressurser. Når bedriften har en plan, vil det være langt lettere å sørge for at ressursene brukes der de gir best uttelling.
    Ulemper:
    Hvis en plan følges altfor nøye, kan bedriften ende opp med å gå glipp av muligheter som oppstår fordi teknologi, markeder, konkurrenter, kunder og samfunnet endrer seg.
    Når bedrifter står overfor omgivelser som endrer seg raskt, for eksempel som følge av den svært raske utviklingen innenfor automatisering, roboter, kunstig intelligens eller annen teknologi, kan det lønne seg å kun lage planer for en kort periode fremover.
  2. Hva er hovedpunktene i en strategiplan? For eksempel:
    1. Visjon, forretningsidé og mål
    2. Situasjonsanalyse
    3. Strategialternativer
    4. Strategiske valg
    5. Plan for å gjennomføre strategien – dette kalles også plan for implementasjon
    6. Kontroll og oppfølging av strategiplanen
  3. Hvilken betydning har mål i en strategiplan? Målene er det bedriften forsøker å oppnå ved å gjennomføre strategiplanen.
  4. Hva skal være med i en situasjonsanalyse? Situasjonsanalysen inneholder en oversikt over bedriftens eksterne og interne arbeidsbetingelser, oppsummerer disse i et SWOT-diagram, og utarbeider en liste med vekst- og utviklingsmuligheter ut fra diagrammet.
  5. Hva er PESTEL og hvorfor er denne analysen viktig? PESTEL er en metode for en systematisk analyse av makroomgivelsene til en bedrift. Makro betyr i denne sammenhengen bedriftens eksterne omgivelser, både nasjonalt og internasjonalt.
    Hvis en bedrift ikke holder oversikt over makroomgivelsene, kan den bli overrasket over endringer i teknologi, trender eller andre deler av PESTEL-analysen og få problemer.
  6. Hva er forskjellen på konkurrent- og konkurranseanalyse? Konkurrentanalyse tar for seg bedriftens konkurrenter, mens konkurranse analyse ser på om det er lett eller vanskelig å tjene penger i en bransje.
  7. Hva bør være med i en markeds- og kundeanalyse? Markeder og kunder er blant de viktigste eksterne arbeidsbetingelsene for en bedrift. Det er vanlig å analysere:
    • Demografisk informasjon som beskriver kundene og markedet.
    • Markedsstørrelse nå og i fremtiden: Hvilke markeder er viktige nå? Hvilke markeder vokser og blir viktige i fremtiden, og hvilke markeder blir mindre eller forsvinner helt?
    • Kundenes kjøpsvaner nå og i fremtiden.
    • Salgskanaler: Riktig sammensetning? For eksempel multikanal eller bare online?
  8. Hva er et verdinettverk? Et verdinettverk består av de bedriftene som sammen inngår i verdiskaping ved utvikling eller produksjon av ett eller flere produkter.
  9. Hva er sluttresultatet av en situasjonsanalyse? En liste med vekst- og utviklingsmuligheter er sluttresultatet av en situasjonsanalyse.
  10. Hvilke strategivalg er det bedriften må ta, og hvilke strategialternativer kan den velge mellom?
    • Vekst eller ikke
    • Vekststrategi
    • Konkurransestrategi
  11. Hva er Ansoffs vekstmatrise og hva brukes den til? Ansoffs vekstmatrise er en oversikt over hvilke måter en bedrift kan vokse på ved å bruke interne ressurser. Den brukes til å velge vekststrategi, og til å gi en oversikt over hvilke tiltak som kan brukes for å gjennomføre vekststrategien.
  12. Hva er diversifikasjon? Diversifikasjon er nytt produkt i nytt marked.
  13. Hva er integrasjon – hvilke hovedtyper av integrasjon finnes? Integrasjon betyr at to eller flere bedrifter slås sammen –integreres. Dette gjøres når bedrifter velger å vokse ved å bruke eksterne ressurser – andre bedrifter.
    Hovedtypene av integrasjon er:
    • Oppkjøp av en annen bedrift
    • Fusjon – to bedrifter slår seg sammen og danner en ny bedrift
    • Joint Venture – to bedrifter starter en ny bedrift sammen, ofte med 50 % eierandel hver.
    • Samarbeid om prosjekter – for eksempel produktutvikling.
  14. Hvorfor velger en bedrift horisontal integrasjon som vekststrategi? En bedrift velger horisontal integrasjon for å få større markedsmakt.
  15. Hva er konkurransestrategi og hvorfor er den viktig? Konkurransestrategi er det valget bedriften gjør for å ha en konkurransefordel. Vanlige konkurransefordeler er lav produksjonskostnad eller bedre produkter enn konkurrentene.
    Konkurransestrategien en bedrift velger avgjør om bedriften kommer til å tjene mer penger enn konkurrentene.
  16. Hva er et konkurransefortrinn, og hvilke konkurransefortrinn kan en bedrift ha? Konkurransefortrinn er det som gjør at bedriften tjener mer penger enn konkurrentene. Vanlige konkurransefortrinn:
    • Lavest produksjonskostnad
    • Beste produkter
    • Hurtigste produktutvikling og markedsføring/salg.
  17. Hvordan foretas strategiske valg? Strategiske valg tas ved å avveie risiko mot fortjeneste.
  18. Hva er implementasjon av en strategi? Implementasjon av en strategi er å gjennomføre strategien ved hjelp av ulike planlagte tiltak.